19 Mart 2009 Perşembe

DELİ BAL HEM İLAÇ HEM ZEHİR...

alt ve üst resimlerde görülmekte olan sarı çiçek açmış olan orman gülünden arıların elde etmiş oldukları bal hem zehir hemde ilaç olma özelliğine sahiptir yanlız önemli olan bir mevzu ise arıların bu çiçeği ender ziyaret ettikleri bilinmekte yine bildiğim kararı ile arılarda bu çiçeğe rağbet ettiği yıllarda aşırı koloni kayıpları olduğu bilinmekte hatta arı çiçekten balı alıp kovana getirdikten sonra bir ikinci sefere gidememekte ve bu bal veya polenle yaru beslemesi olursa ve yavruda oluşamamakta geçtiğimiz yıllarda bolu cıvarında bu çiçekten bal alan koloniler telef olduklarını duymuştum


bu iki resimde iki orman gülü bir arada bulunmak talar eflatun olanı ise zehirli olmayıp ve balı meşhurdur. aşağıdaki yazıyı yayınlayan rize fındıklı habere ve açıklamaları içinde değerli hocam
Prof. Dr. Gürayten Özyurt, çok teşekür ederim.fakat yöremiz balı kötü yönde etkilenmekte oysaki eflatun çiçek açan komar balı zehirli olmayıp bir çok hastalığın şifa kaynağıdır aynı zamanda sarı çiçek açan komar bölgemizde nadir yerlerde bulunmakta daha çok sahil şeritlerinde kara denizli olanlar bilir çocukluğumuzda eflatun açan çiçekleri koparıp tam rengin başladığı yerden kırıp emerdik ve ağzımıza tatlı bir sıvı gelirdi .
bu konuyu 1 veya 2 sene önce beyaz kovan .com da yazmıştım 80 lıllardı yöremizin bir bölgesinde bu orman gülünden gözün alabildiğince bir alan la kaplı olan yere bir kaç tane kovan götürdüm maksadım o komar balını elde etmek çift kat götürdüğüm arılarım günden güne eksildiğinin farkına vardım aşağı yukarı evimle bu alan arası 20 km nin üzerinde çok sıkta gidemiyom son gidişimde arılarda hiç yumurta olmadığını vede arıların nerdeyse 10 çıtanın altına düştüğünü gördüm gayri ihtiyari hiçte aklıma gelmediki bu balın zehir olduğu biri değil hepsi günden güne eksilmekte idiler. çocukluktan kalan alışkanlıkya bir kaç tane çiçeği koparıp emdim dünya dönmeye başladı vede kendimi kaybettim zaman ise öğle yemeği saatleri kovanların 50 mt yakınlarında ev vardı çağıdılar beni yemeğe ses seda yok geldiler baktılar ulu orta uzanmışım eve götürdüler beni baygın halde zoraki ayıltılar kolanyalarla biraz kendime gelince ayran içirdiler onlar sendılarki arılar ısırıp komaya sokmuşlar sonrasında yemeği yedik çok zaman geçmeden bütün yediklerimi çıkardım o zaman jeton düştü bu komarın zehirli olduğunu ve o akşam arıları kapadım ve köyüme geri götürdüm ama nafile bütün hepsi söndüler haziran ayı sonunda önerim arıcı dostlarıma bölgemizde bal ve polen kaynaklarının kıt olduğu yıllarda arılar bu çiçeğe rağbet etmekteler o mevsimlerde ancak deli bal olur oysaki karadeniz bölgemizin balı çok ender yörelerde bulunan vede en önemlisi kestanenin ağırlıklı olduğu yöreninkiler kesinlikle donmamakta (kristalize) olmamakta. çayelinden salih arıcı kardeşim özellikle eflatun çiçek açan komardan bal alabilmek için çayelinden karkıp hemşin kantarlıya götürmekte kovanlarını nice zorluklara katlanarak bu balın elde edilebilmesi için bir çok canların bile fede edildiği bilinmekte


Arıların, Karadeniz Bölgesi'nde doğal olarak yetişen ''dağ gülü'' adlı bitkinin nektarından ürettikleri ve tarihte kimyasal silah olarak kullanıldığı bilinen ''deli bal''ın 1 çay kaşığından fazla yenilmesinin zehirlenmeye neden olabildiği bildirildi.
Prof. Dr. Gürayten Özyurt, ''deli bal''ın alternatif tıpta mide, bağırsak, şeker hastalığında ve hipertansiyon tedavisinde kullanıldığını dile getirerek, ''dağ gülü''nün yapısında bulunan, iskelet ve kalp kası hücrelerinde, merkezi sinir sistemini etkileyen ''grayanotoksin'' adlı maddenin, bu çiçekten yapılan balın içinde de olduğunu vurguladı.DİREKT KALBİ ETKİLİYOR
Özyurt, şunları söyledi: ''Grayanotoksinin 'deli bal hastalığı' na neden olmaktadır. 1 çay kaşığından fazla yenilmesi zehirlenmelere neden olur. Zehirlenme, bal yendikten birkaç dakika veya saat sonra ortaya çıkar. Tükürük artışı, kan basıncında ve nabızda belirgin düşüşe neden olur. Grayanotoksin, direkt kalbe etki eden bir zehirdir. Şuur kaybına neden olmaktadır. Kişide, çok şiddetli tansiyon düşmesi olursa, ölüme kadar varabilen sonuçlar doğurur. Yaşlılarda, çocuklarda çok daha tehlikeli olabilir.

3 yorum:

salih arıcı dedi ki...

Abi sarı ormangülü bizim yörede çifin olarak bilinen ve tabiatta çok güzel bir renklilik getiren bir bitki evet doğrudur zehirlidir vede ben hayatımda üzerinde ve bulunduğu alanda arı görmediğimi açıkça belirtmek isterim onun kokusunu arı hiç sevmez,saygılar,

hasbi akyol dedi ki...

asım abi.bu gün yaptığım kontrolde kovanımın bi tanesinde yoğun bal gelişi gördüm.bu arının bal toplamasının kaliteli olduğunu gösterir .fakat kovanda hafif derecede bi gerileme gördüm.mum örmüyor yavru arılarda bir azalma var acaba senin dediğin gibi zehirli bal geliyo olabilirmi .

kadıoğlu dedi ki...

hasbi kardeş zehirli orman gülü sizin yörenizde varmı bilmiyorum birde o bitkiye arılar etrafta başka bir şey bulamazsalar konarlar yoğun bal girişi var diyorsun yoğun bal akımında ana bir köşeye sıkıştırılır yumurta atması engellenir yoğun bal akımında bazı durumlarda temel petekte kabartmayabilir.